Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

100 års erfaring

SKILLS VINDER 2020: Godt arbejdsmiljø øger effektiviteten

​Ingen kan være uenige i, at man skal have et godt arbejdsmiljø. Men hvad kendetegner egentlig et godt arbejdsmiljø – og hvorfor er det vigtigt? Vi har sat Heine, vores alubygger lærling i stævne til et par skarpe spørgsmål i kølvandet af, at han vandt arbejdsmiljøprisen til SKILLS 2020.​




Arbejdsmiljø er et vigtigt tema både på uddannelsen og på arbejdspladsen. Sådan er det også hos SnoerAlu, hvor Heine er i lære som Alubygger. ”Mens arbejdsmiljø er et fag på uddannelsen, er det træning, værktøjer og masser af gode vaner på arbejdspladsen. Med de rette værktøjer, kan man nemlig skåne sig selv.” Sådan lyder det fra Heine Justesen, der som vinder af arbejdsmiljøprisen til SKILLS 2020 har godt styr på arbejdsmiljøet. ”Her hos Glarmestre Snoer og Sønner A/S har vi stort fokus på arbejdsmiljøet. Det er noget vi bryster os meget af” siger han.​

Direktør for SnoerAlu Torben Snoer indrømmer gerne at arbejdsmiljøet har fuldt fokus i Snoer. Et godt arbejdsmiljø forhindrer nemlig ikke kun arbejdsskader men sikrer også en effektiv og hurtig produktion, der kan sammenlignes med leanproduktion på en fabrik:

”Et godt arbejdsmiljø ligger dybt i vores virksomhedskultur. Faktisk sætter vi fokus på det ved hvert medarbejdermøde. Det skal starte i ledelsen og bæres videre i virksomheden. Vi har udarbejdet en sikkerhedsfolder med arbejdsinstruktion og sikkerhedsanvisning, og derved anskuelig gjort vores processer. Men arbejdsmiljø er ikke bare noget man læser om i en brochure. Man er noget man har under huden”, siger han.

Stor betydning i hverdagen

Et godt arbejdsmiljø er først og fremmest systematik og regelmæssighed, og har derfor stor indflydelse i en travl dagligdag, hvor de rette rutiner kan gøre forskellen.​

Hvis man har orden i sin værktøjskasse, så kan man altid finde sine ting, og sparer så tid på at lede efter forsvundet værktøj. Hvis man bruger værktøjer, der er på batteri, husker man lige at få sat dem til opladning. Så er det klart til den næste, der skal bruge det. For sparet tid er sparet penge, og en effektiv arbejdsrutine sparer penge for både kunde og arbejdsgiver.

”Arbejdsmiljø er altafgørende for effektiviteten i de daglige arbejdsgange. Hvis der er styr på tingene, er der mindre at tænke på. Det bliver lettere at gå til opgaven, og man mindsker risikoen for arbejdsskader.” – svarer Heine på spørgsmålet om, hvilke fordele der er ved et godt arbejdsmiljø. For ham er den største udfordring, når man skal fastholde et godt arbejdsmiljø hvis de mest effektive hjælpemidler, ikke lige er til rådighed. Eller hvis andre personer er ligeglade, og bare udfører arbejdet uden omtanke.




For Heine vil have orden i tingene. Han mener, at godt arbejdsmiljø godt kan tages lidt for givet, og ofte overses som en vigtig egenskab hos en håndværker. Det er en skam, fordi et godt arbejdsmiljø, ifølge Heine selv, kan give en selv og kollegerne en sund og fornuftig arbejdsdag. En arbejdsdag, hvor tingene glider nemmere, den fysiske belastning er mindre og risikoen for arbejdsskader mindskes.

Ingen tvivl. Heine er stolt af at have vundet arbejdsmiljøprisen.

Og han har tre korte råd til, hvordan man selv kan optimere sit arbejdsmiljø:

  • Hav styr på dine personlige værnemidler
  • Kontrollér om de fungerer efter hensigten – hver dag!
  • Brug dem konsekvent, hver gang, uanset om det skal gå stærkt, eller om personen ved siden af ikke bruger det.

Vi lader lige den stå et øjeblik…

Vores telefon er åben:

​Mandag - Torsdag

07:30 - 16:00​

​Fredag

07:30 - 15:30​​

​Lørdag - Søndag

Lukket

Adresser

SnoerGlas

​Lærkevej 17, 2400 København NV

​​CVR: 1​0521203​​

SnoerAlu

​Lærkevej 17, 2400 København NV

​CVR: 33255578

Snoe​rTræ

​Lærkevej 13, 2400 København NV

​​CVR: 39555204​

Kontakt

Ring til os på telefon:​

​​​​​38 34 03 11

Send os en e-mail:​

Find os på sociale medier:​

facebook_white​   linkedin_white